|
|
|
|
|
LUCHTVAART 2019
Jaarlijks verschijnt bij uitgeverij De Alk een overzicht
van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van de
nationale en internationale luchtvaart gedurende het
afgelopen jaar. Het handzame boekje werd samengesteld
door Ruud Vos en behandelt in aparte hoofdstukken onder
meer diverse nieuwe vliegtuigtypes en de ontwikkelingen
in de grote, zakelijke, kleine en militaire luchtvaart
en ook de helikopters komen uitgebreid aan bod
Het hoofdstuk Eerste vluchten behandelt nieuwe
typen en modellen vliegtuigen en helikopters die tussen
augustus 2017 en september 2018 voor het eerst gevlogen
hebben en dat zijn er eigenlijk weer aardig wat. Dat
laatste geldt ook voor de sectie Nieuwe vliegtuigen
waar ook ontwerpen besproken worden die nog niet verder
dan het tekentafel stadium zijn. In aparte hoofdstukken
worden vrij gedetailleerd de Ontwikkelingen Grote
Luchtvaart, Zakelijke Luchtvaart, Helikopters en
Militaire Luchtvaart besproken.
Ook de gebruikelijke overzichten van Orders en
leveringen van onder meer verkeersvliegtuigen en
toestellen in gebruik voor zakelijke en recreatieve
doeleinden en civiele helikopters over de afgelopen
jaren (vanaf juni 2015 tot en met juni 2018), ontbreken
niet in deze 44e uitgave.
Het wel en wee van de militaire en burger luchtvaart in
wordt in een apart hoofdstuk aangekaart:
Ontwikkelingen Nederland met daarin met name
aandacht voor bedrijven, musea en vliegvelden.
Achterin het boekje is het luchtvaartregister
Nederland afgedrukt (stand per 1 september 2018) met
alleen registratie, type en constructienummer. Men heeft
het ingedeeld in klassen: MLA’s, VLA’s, LSA’s, turbine
rotorcraft, piston rotorcraft, piston propdriven
aircraft, large aeroplanes (turbofan & prop driven) en
NL-homebuilt. De (motor) zweefvliegtuigen, parapentes en
drones werden niet opgenomen in dit overzicht.
Het boekje is rijkelijk voorzien van kleurenfoto’s en
dit jaar zijn dat gelukkig niet alleen meer de
overbekende fabrieksfoto’s en promotiefoto’s van
bedrijven, maar ook opnames van diverse Nederlandse
fotografen.
Gegevens: ISBN 978 90 5961 214 3; formaat 15 x 22
cm; 192 pagina’s; verkoopprijs: € 18,50. |
|
|
LUCHTVAART 2017
Jaarlijks verschijnt bij uitgeverij De Alk een overzicht
van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van de
nationale en internationale luchtvaart gedurende het
afgelopen jaar. Het handzame boekje werd samengesteld
door Ruud Vos en behandelt in aparte hoofdstukken onder
meer diverse nieuwe vliegtuigtypes en de ontwikkelingen
in de grote, zakelijke, kleine en militaire luchtvaart.
Ook de helikopters komen uitgebreid aan bod, evenals een
interessant apart hoofdstuk dat gewijd is aan de stand
van zaken op het gebied van het Elektrisch vliegen.
Het hoofdstuk Eerste vluchten behandelt nieuwe
typen vliegtuigen en helikopters die tussen augustus
2015 en augustus 2016 voor het eerst gevlogen hebben en
dat zijn er eigenlijk aardig wat. Bij de Nieuwe
vliegtuigen zien we onder meer de Belgische Sonaca
200 en de replica van de Junkers F.13 aan bod komen
naast vele bekende en minder bekende ontwerpen.
Ook de gebruikelijke
overzichten van Orders en leveringen van onder
meer verkeersvliegtuigen en toestellen in gebruik voor
zakelijke en recreatieve doeleinden over de afgelopen
jaren (vanaf 2012), ontbreken niet in deze uitgave.
Ontwikkelingen aangaande de
Militaire en Burger luchtvaart in ons land
worden in apart hoofdstukken besproken en ook is er een
hoofdstukje opgenomen in Luchtvaart 2017 over de
Luchtverkeersleiding Nederland.
Achterin het boekje is het
luchtvaartregister Nederland afgedrukt (stand per
1 september 2016), waarin nu voor het eerst bijna het
hele PH-register te vinden is. Men heeft het ingedeeld
in klassen: onder meer MLA’s, VLA’s, LSA’s, small &
large rotorcraft, NL-homebuilt, UAS toestellen (drones)
en de gebruikelijke “normale” vliegtuigen, die zijn
ingedeeld in twee categorieën naar startgewicht. De
(motor) zweefvliegtuigen en de parapentes is men echter
vergeten op te nemen in het overzicht.
Het boekje is rijkelijk
voorzien van kleurenfoto’s, maar dat zijn over het
algemeen de bekende fabrieksfoto’s en promotiefoto’s van
bedrijven.
Gegevens:
ISBN 978 90 5961 184 9; formaat 15 x 22 cm; 184
pagina’s; verkoopprijs: € 17,90 |
|
|
Nederlandse
Luchtvaartmaatschappijen – Deel 2: 50 jaar Transavia
Hoewel bijna iedereen in
ons land wel eens met een vliegtuig van Transavia
gevlogen heeft, was er over deze luchtvaartmaatschappij
nog nooit een behoorlijke “biografie” verschenen. Cor
van Gent en Jozef Mols zijn er in geslaagd om een vrij
compleet overzicht te geven van 50 jaar Transavia in een
boek dat vol staat met foto’s van de vliegtuigen die bij
deze Nederlandse luchtvaartmaatschappij gevlogen hebben.
Aan de hand van de foto’s
is duidelijk de evolutie in de beschildering van de
vliegtuigen te zien, waarbij ook de diverse als
vliegende reclameobjecten ingezette Boeing 737’s niet
ontbreken. Ook de aan andere maatschappijen verhuurde
Boeings komen aan bod en dat waren er nog al wat! Per
type is een foto-overzicht met een beknopte geschiedenis
van het betreffende toestel opgenomen. Jammer is het dat
er geen foto’s van een Boeing 737 van Transavia Denmark
en van Transavia France zijn opgenomen in het boek,
terwijl deze afdelingen wel besproken worden. Er wordt
melding gemaakt van Transavia Boeings die voor de KLM
vlogen maar het omgekeerde, zoals bijvoorbeeld bij de
KLM 737’s PH-BXH & PH-BXU, die voorzien waren van een
bescheiden sticker met de tekst “operated by
transavia.com” vinden we niet terug. Heel opvallend is
de hier en daar in het boek gebruikte niet standaard
aanduiding “Bo-737” voor de Boeing 737.
Natuurlijk is er ook ruim
aandacht voor de andere types die gedurende langere of
korte tijd deel uit maakten van de Transavia-vloot zoals
de Douglas DC-3, Douglas DC-6, Caravelle, Boeing 707 &
757, Airbus A300B & A310 en BAe146.
Tevens wordt in het boek
aandacht besteed aan de Transavia Vliegclub en de
destijds in Transavia kleuren vliegende
zweefvliegtuigen. Echter Transavia Helikopters komt er
een beetje bekaaid af, terwijl de kenmerken PH-THA,
PH-THB, PH-THC & PH-THD in 1968 voor o.m. Westland
Wessex en Whirlwind helikopters gereserveerd werden en
Wessex PH-THZ zelfs een paar dagen ingeschreven is
geweest.
Na het met veel plezier
lezen van het overigens interessante boek, kwamen we er
achter dat er nog een onderdeel ontbreekt. In september
1966 verschenen er berichten in de pers, compleet met
een impressie van een Learjet in Transavia kleuren,
waarin beweerd werd dat Transavia (Limburg) NV de
vertegenwoordiging voor de Benelux voor de Learjet zou
gaan krijgen. Er was zelfs al een naam bekend voor de
eerste Learjet: “Prins Bernhard”.
Het boek behandelt in goed
leesbare hoofdstukken de achtergronden, successen en
tegenslagen gedurende 50 jaar Transavia en is het lezen
meer dan waard, waarbij de vele kleurenfoto’s het geheel
completeren. Een aanrader voor de boekenkast!
Gegevens:
Nederlandse Luchtvaartmaatschappijen – deel 2: 50 jaar
Transavia ; door C.J. van Gent en J. Mols; uitgeverij De
Alk met ISBN nummer 978 905 961 171 9; 160 pagina’s;
prijs: € 28,90 |
|
|
|
LUCHTVAART 2016
Jaarlijks verschijnt bij
uitgeverij De Alk een overzicht van de belangrijkste
ontwikkelingen op het gebied van de nationale en
internationale luchtvaart gedurende het afgelopen jaar.
Het handzame boekje werd samengesteld door Ruud Vos en
behandelt in aparte hoofdstukken onder meer diverse
nieuwe vliegtuigtypes en de ontwikkelingen in de grote,
zakelijke, kleine en militaire luchtvaart. Ook de
helikopters komen uitgebreid aan bod, evenals recente
ontwikkelingen betreffende de zakenluchtvaart.
Naast overzichten over de afgelopen jaren van orders en
leveringen van onder meer verkeersvliegtuigen en
toestellen in gebruik voor zakelijke en recreatieve
doeleinden, wordt een apart hoofdstuk gewijd aan
Memorabele luchtvaartgebeurtenissen, waarin onder meer
aandacht besteed wordt aan de restauratie van een B-29
en het prototype van de Boeing 727.
Ontwikkelingen aangaande de
militaire en burger luchtvaart in ons land worden in een
apart hoofdstuk besproken..
Achterin is het
luchtvaartregister Nederland opgenomen (stand per 1
september 2015), waarin jammer genoeg alle (motor)
zweefvliegtuigen, MLA’s en parapentes ontbreken. . . . .
De drones worden wel vermeld!
Het boekje is rijkelijk
voorzien van kleurenfoto’s, maar dat zijn over het
algemeen de bekende fabrieksfoto’s en promotiefoto’s
van bedrijven.
Gegevens:
ISBN 978 90 5961 164 1; formaat 15 x 22 cm; 176
pagina’s; verkoopprijs: € 17,90 |
|
|
|
|