LUCHTVAART  2019

Jaarlijks verschijnt bij uitgeverij De Alk een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van de nationale en internationale luchtvaart gedurende het afgelopen jaar. Het handzame boekje werd samengesteld door Ruud Vos en behandelt in aparte hoofdstukken onder meer diverse nieuwe vliegtuigtypes en de ontwikkelingen in de grote, zakelijke, kleine en militaire luchtvaart en ook de helikopters komen uitgebreid aan bod

Het hoofdstuk Eerste vluchten behandelt nieuwe typen en modellen vliegtuigen en helikopters die tussen augustus 2017 en september 2018 voor het eerst gevlogen hebben en dat zijn er eigenlijk weer aardig wat. Dat laatste geldt ook voor de sectie Nieuwe vliegtuigen waar ook ontwerpen besproken worden die nog niet verder dan het tekentafel stadium zijn. In aparte hoofdstukken worden vrij gedetailleerd de Ontwikkelingen Grote Luchtvaart, Zakelijke Luchtvaart, Helikopters en Militaire Luchtvaart besproken.

Ook de gebruikelijke overzichten van Orders en leveringen van onder meer verkeersvliegtuigen en toestellen in gebruik voor zakelijke en recreatieve doeleinden en civiele helikopters over de afgelopen jaren (vanaf juni 2015 tot en met juni 2018), ontbreken niet in deze 44e uitgave.

Het wel en wee van de militaire en burger luchtvaart in wordt in een apart hoofdstuk aangekaart: Ontwikkelingen Nederland met daarin met name aandacht voor bedrijven, musea en vliegvelden.

Achterin het boekje is het luchtvaartregister Nederland afgedrukt (stand per 1 september 2018) met alleen registratie, type en constructienummer. Men heeft het ingedeeld in klassen: MLA’s, VLA’s, LSA’s, turbine rotorcraft, piston rotorcraft, piston propdriven aircraft, large aeroplanes (turbofan & prop driven) en NL-homebuilt. De (motor) zweefvliegtuigen, parapentes en drones werden niet opgenomen in dit overzicht.

Het boekje is rijkelijk voorzien van kleurenfoto’s en dit jaar zijn dat gelukkig niet alleen meer de overbekende fabrieksfoto’s en promotiefoto’s van bedrijven, maar ook opnames van diverse Nederlandse fotografen.

Gegevens: ISBN 978 90 5961 214 3; formaat 15 x 22 cm; 192 pagina’s; verkoopprijs: € 18,50.

LUCHTVAART  2017

Jaarlijks verschijnt bij uitgeverij De Alk een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van de nationale en internationale luchtvaart gedurende het afgelopen jaar. Het handzame boekje werd samengesteld door Ruud Vos en behandelt in aparte hoofdstukken onder meer diverse nieuwe vliegtuigtypes en de ontwikkelingen in de grote, zakelijke, kleine en militaire luchtvaart. Ook de helikopters komen uitgebreid aan bod, evenals een interessant apart hoofdstuk dat gewijd is aan de stand van zaken op het gebied van het Elektrisch vliegen.

Het hoofdstuk Eerste vluchten behandelt nieuwe typen vliegtuigen en helikopters die tussen augustus 2015 en augustus 2016 voor het eerst gevlogen hebben en dat zijn er eigenlijk aardig wat. Bij de Nieuwe vliegtuigen zien we onder meer de Belgische Sonaca 200 en de replica van de Junkers F.13 aan bod komen naast vele bekende en minder bekende ontwerpen.

Ook de gebruikelijke overzichten van Orders en leveringen van onder meer verkeersvliegtuigen en toestellen in gebruik voor zakelijke en recreatieve doeleinden over de afgelopen jaren (vanaf 2012), ontbreken niet in deze uitgave.

Ontwikkelingen aangaande de Militaire en Burger luchtvaart in ons land worden in apart hoofdstukken besproken en ook is er een hoofdstukje opgenomen in Luchtvaart 2017 over de Luchtverkeersleiding Nederland.

Achterin het boekje is het luchtvaartregister Nederland afgedrukt (stand per 1 september 2016), waarin nu voor het eerst bijna het hele PH-register te vinden is. Men heeft het ingedeeld in klassen: onder meer MLA’s, VLA’s, LSA’s, small & large rotorcraft, NL-homebuilt, UAS toestellen (drones) en de gebruikelijke “normale” vliegtuigen, die zijn ingedeeld in twee categorieën naar startgewicht. De (motor) zweefvliegtuigen en de parapentes is men echter vergeten op te nemen in het overzicht.

Het boekje is rijkelijk voorzien van kleurenfoto’s, maar dat zijn over het algemeen de bekende fabrieksfoto’s en promotiefoto’s van bedrijven.

Gegevens: ISBN 978 90 5961 184 9; formaat 15 x 22 cm; 184 pagina’s; verkoopprijs: € 17,90

Nederlandse Luchtvaartmaatschappijen – Deel 2: 50 jaar Transavia

Hoewel bijna iedereen in ons land wel eens met een vliegtuig van Transavia gevlogen heeft, was er over deze luchtvaartmaatschappij nog nooit een behoorlijke “biografie” verschenen. Cor van Gent en Jozef Mols zijn er in geslaagd om een vrij compleet overzicht te geven van 50 jaar Transavia in een boek dat vol staat met foto’s van de vliegtuigen die bij deze Nederlandse luchtvaartmaatschappij gevlogen hebben.

Aan de hand van de foto’s is duidelijk de evolutie in de beschildering van de vliegtuigen te zien, waarbij ook de diverse als vliegende reclameobjecten ingezette Boeing 737’s niet ontbreken. Ook de aan andere maatschappijen verhuurde Boeings komen aan bod en dat waren er nog al wat! Per type is een foto-overzicht met een beknopte geschiedenis van het betreffende toestel opgenomen. Jammer is het dat er geen foto’s van een Boeing 737 van Transavia Denmark en van Transavia France zijn opgenomen in het boek, terwijl deze afdelingen wel besproken worden. Er wordt melding gemaakt van Transavia Boeings die voor de KLM vlogen maar het omgekeerde, zoals bijvoorbeeld bij de KLM 737’s PH-BXH & PH-BXU, die voorzien waren van een bescheiden sticker met de tekst “operated by transavia.com” vinden we niet terug. Heel opvallend is de hier en daar in het boek gebruikte niet standaard aanduiding “Bo-737” voor de Boeing 737.

Natuurlijk is er ook ruim aandacht voor de andere types die gedurende langere of korte tijd deel uit maakten van de Transavia-vloot zoals de Douglas DC-3, Douglas DC-6, Caravelle, Boeing 707 & 757, Airbus A300B & A310 en BAe146.

Tevens wordt in het boek aandacht besteed aan de Transavia Vliegclub en de destijds in Transavia kleuren vliegende zweefvliegtuigen. Echter Transavia Helikopters komt er een beetje bekaaid af, terwijl de kenmerken PH-THA, PH-THB, PH-THC & PH-THD in 1968 voor o.m. Westland Wessex en Whirlwind helikopters gereserveerd werden en Wessex PH-THZ zelfs een paar dagen ingeschreven is geweest.

Na het met veel plezier lezen van het overigens interessante boek, kwamen we er achter dat er nog een onderdeel ontbreekt. In september 1966 verschenen er berichten in de pers, compleet met een impressie van een Learjet in Transavia kleuren, waarin beweerd werd dat Transavia (Limburg) NV de vertegenwoordiging voor de Benelux voor de Learjet zou gaan krijgen. Er was zelfs al een naam bekend voor de eerste Learjet: “Prins Bernhard”.

Het boek behandelt in goed leesbare hoofdstukken de achtergronden, successen en tegenslagen gedurende 50 jaar Transavia en is het lezen meer dan waard, waarbij de vele kleurenfoto’s het geheel completeren. Een aanrader voor de boekenkast!

Gegevens: Nederlandse Luchtvaartmaatschappijen – deel 2: 50 jaar Transavia ; door C.J. van Gent en J. Mols; uitgeverij De Alk met ISBN nummer 978 905 961 171 9; 160 pagina’s; prijs: € 28,90

LUCHTVAART  2016

Jaarlijks verschijnt bij uitgeverij De Alk een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van de nationale en
internationale luchtvaart gedurende het afgelopen jaar. Het handzame boekje werd samengesteld door Ruud Vos en behandelt in aparte hoofdstukken onder meer diverse nieuwe vliegtuigtypes en de ontwikkelingen in de grote, zakelijke, kleine en militaire  luchtvaart. Ook de helikopters komen uitgebreid aan bod, evenals recente ontwikkelingen betreffende de zakenluchtvaart.

Naast overzichten over de afgelopen jaren van orders en leveringen van onder meer verkeersvliegtuigen en toestellen in gebruik voor zakelijke en recreatieve doeleinden, wordt een apart hoofdstuk gewijd aan Memorabele luchtvaartgebeurtenissen, waarin onder meer aandacht besteed wordt aan de restauratie van een B-29 en het prototype van de Boeing 727.

Ontwikkelingen aangaande de militaire en burger luchtvaart in ons land worden in een apart hoofdstuk besproken..

Achterin is het luchtvaartregister Nederland opgenomen (stand per 1 september 2015), waarin jammer genoeg alle (motor)
zweefvliegtuigen, MLA’s en parapentes ontbreken. . . . . De drones worden wel vermeld!